Mijn verzekering en wijzigen dekking
Je situatie en wensen kunnen veranderen. Bijvoorbeeld je inkomen, je beroep, je koopkracht of je behoefte aan financiële zekerheid. Dan is het belangrijk dat je de verzekering daarop aanpast.
Je bestaande aov aanpassen doe je samen met je financieel adviseur of bemiddelaar. Hier lees je hoe dat werkt en wat je kunt verwachten van Movir en je adviseur.
Overal waar je in onderstaande tekst adviseur leest, bedoelen we je adviseur óf bemiddelaar.
Vraag een wijziging aan in 5 stappen
-
Samen met je adviseur kijk je wat er is veranderd in je situatie, wat je wensen zijn en hoe je je aov daarop wilt aanpassen.
-
Je adviseur controleert of én per wanneer de aanpassingen mogelijk zijn binnen je verzekering. Je ontvangt een offerte van je adviseur. Ga je akkoord met dit voorstel? Dan dient hij samen met jou een wijzigingsvoorstel bij ons in.
-
Samen met je adviseur vul je een wijzigingsformulier in. Wil je de verzekering uitbreiden, dan krijg je ook een gezondheidsverklaring. Vul deze volledig en juist in. Meer informatie over het invullen van een gezondheidsverklaring vind je op de website van het Verbond van Verzekeraars.
Zodra we de formulieren hebben ontvangen, gaan we voor je aan de slag.
Maak je gebruik van de onderhoudsregeling?
Dan hoef je geen gezondheidsverklaring en/of wijzigingsformulier in te vullen. Wel moet je voldoen aan de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de onderhoudsregelingHoud rekening met de contractduur
Heb je een 1-jaarscontract? Dan kan je de dekking op ieder moment verlagen. Bij een meerjarig contract kan je de dekking verlagen per einddatum van je contractduur. Wil je bij een meerjarig contract tussentijds het verzekerd bedrag meer dan 10% verlagen of wil je andere factoren van je verzekering aanpassen? Dan vragen we een onderbouwing waaruit blijkt dat er minder dekking nodig is. Wij beoordelen of de onderbouwing voldoende is.- Team Acceptatie beoordeelt de wijziging
De medewerkers van Movir gaan met de aanvraag aan de slag. Team Acceptatie beoordeelt het aanvraagformulier. Ze kijken naar het werk dat je doet, het inkomen en het bedrag dat je wilt verzekeren. Soms wil Team Acceptatie meer weten om een beoordeling te kunnen doen. Dan krijgt je adviseur hierover bericht.
- Wil je de dekking uitbreiden? Ook Team Medisch Advies beoordeelt deze wijziging
Team Medisch Advies beoordeelt de gezondheidsverklaring. Daarbij maakt het team gebruik van de richtlijnen en ervaringen van Movir, wetenschappelijke kennis en statistische gegevens.
De co-adviseur medisch kan na de beoordeling van de gezondheidsverklaring besluiten dat het van toegevoegde waarde is om even met je te bellen. Samen nemen jullie je verklaring dan telefonisch door. Ook bespreken jullie de vervolgstappen en mogelijke uitkomsten van de medische beoordeling. Heb je vragen over de medische beoordeling van je wijzigingsaanvraag? Dan kan je die meteen stellen.
Ben je voor een klacht, aandoening of ziekte bij een arts of therapeut onder behandeling (geweest)? Soms hoort Team Medisch Advies daar graag wat meer over. Met jouw toestemming vraagt Team Medisch Advies dan extra informatie op bij je behandelaar. Het team kan je ook vragen om een onderzoek te ondergaan bij een arts, of om aanvullende vragen over je aandoening in te vullen. Zo kan Team Medisch Advies beter het risico inschatten dat je in de toekomst arbeidsongeschikt raakt.
- Keuring door een onafhankelijke partij
Het kan gebeuren dat Team Medisch Advies vraagt je te laten keuren door een onafhankelijke arts of instantie. Ben je maximaal 1 jaar geleden al gekeurd? Overleg dan met je adviseur of deze keuring volstaat. Laat je je keuren, dan duurt het gemiddeld 4 weken tot wij de informatie over die keuring ontvangen. Zodra Team Medisch Advies alle informatie binnen heeft, geeft het binnen 10 werkdagen advies aan Team Acceptatie. Meer informatie over de medische keuring lees op de website van het Verbond van Verzekeraars.
- Team Medisch Advies geeft een advies
Zodra Team Medisch Advies alle medische gegevens heeft om je risico op arbeidsongeschiktheid te kunnen inschatten, kan zij ons adviseren. Je krijgt hierover bericht. Je kan bij de wijzigingsaanvraag aangeven of je het advies eerst van Team Medisch Advies wil horen, voordat zij haar advies uitbrengt aan Movir.
- Team Acceptatie beoordeelt de wijziging
Als wij alle informatie en eventueel het advies van Team Medisch Advies hebben ontvangen, dan beoordelen we binnen 5 werkdagen je aanvraag. Ons besluit kan zijn:
- We accepteren je aanvraag.
- We bieden de uitbreiding van de dekking aan tegen beperkende voorwaarden, of een hogere premie.
- We wijzen je aanvraag af. Goed om te weten dat dit geen gevolgen heeft voor je bestaande verzekering. Deze blijft ongewijzigd.
Goed om te weten
Gelden voor de bestaande verzekering bijzondere bepalingen, een premietoeslag, of beperkende voorwaarden? Dan gelden deze ook voor de uitbreiding van je verzekering.Heb je de nieuwe polis ontvangen? Dan is je verzekering aangepast. Zoals je van ons gewend bent, kun je blijven rekenen op de steun van Team Movir. Lees hier meer over de steun om uitval te voorkomen.
Veelgestelde vragen
Met de Onderhoudsregeling kan je 1 keer per jaar je verzekerd bedrag aanpassen zonder een gezondheidsverklaring in te vullen. Hieraan zijn wel spelregels verbonden. Maak je gebruik van de regeling? Check dan gelijk of er nog dingen zijn veranderd.
Op Zo werkt de Onderhoudsregeling lees je meer over de Onderhoudsregeling. Wil je er gebruik van maken, dan kan dat op 2 manieren:
- Via Mijn Movir
- Via het formulier Onderhoudsregeling. Dat vind je bij de spelregels voor de Onderhoudsregeling van jouw aov.
Adviseur geeft persoonlijk advies
Wil je advies over wat past bij jouw situatie? Je financieel adviseur kijkt graag met je mee en kan je persoonlijk advies geven.Als er iets verandert in je (werk)situatie, kan dat invloed hebben op je verzekering. Bijvoorbeeld als je ander werk gaat doen of als je naar het buitenland gaat. Je moet daarom een verandering altijd direct aan ons doorgeven. In de voorwaarden van je verzekering lees je precies welke veranderingen je aan ons moet doorgeven. Neem in zo’n situatie ook altijd contact op met je financieel adviseur of bemiddelaar. Hij kan je advies geven en helpen om de verzekering aan te passen. Lees verder.
Voor sommige klanten is de premie van de Momentum AOV lager dan van hun huidige aov. Of zijn de voorwaarden van de Movir Momentum AOV gunstiger. Benieuwd of dit ook voor jou geldt? Je financieel adviseur informeert je hier graag over. Lees verder.
- Heb je een 1-jaarscontract?
Dan kan je het verzekerd bedrag verlagen wanneer je wilt. Daarvoor vragen we geen onderbouwing. Ook kan je op ieder moment zonder onderbouwing andere dekkingsonderdelen beperken, zoals een langere eigenrisicotermijn of een hogere uitkeringsdrempel. Dit doe je altijd samen met je adviseur.
- Heb je een meerjarig contract?
Dan kan je 1 keer per verzekeringsjaar het verzekerd bedrag zonder onderbouwing verlagen met maximaal 10%. Als je het verzekerd bedrag met meer dan 10% zonder onderbouwing wilt verlagen, dan kan dat alleen per contractvervaldatum. Wil je de dekking tussentijds aanpassen, dan hebben we een onderbouwing nodig waaruit blijkt dat je inkomen is gedaald of je situatie is gewijzigd. Wij beoordelen of de onderbouwing voldoende is. Ook deze aanvraag doe je via je financieel adviseur.
- Heb je een 1-jaarscontract?
Je verzekering eindigt automatisch als je de eindleeftijd bereikt. Die eindleeftijd vind je op je polis. Wil je de verzekering voor die tijd beëindigen? Bespreek dat dan eerst met je financieel adviseur of bemiddelaar. Deze kan je helpen om de juiste keuzes te maken.
Tussentijds stoppen?
In sommige situaties kan je de verzekering tussentijds stoppen. Bijvoorbeeld als je in loondienst bent gegaan en/of stopt als zelfstandige. Hierover lees je meer in de voorwaarden van je verzekering. Wil je dat? Neem dan contact op met je financieel adviseur of bemiddelaar. Deze vraagt de beëindiging voor je aan.Als je contract afloopt stoppen?
Je kan de verzekering altijd stoppen als je contract afloopt:- Heb je een 1-jaarscontract? Je kunt de verzekering elke dag opzeggen. Je hebt geen opzegtermijn.
- Heb je een 3- of 5-jaarscontract? Op het moment dat je contract afloopt, mag je de verzekering altijd opzeggen. Houd daarbij rekening met je opzegtermijn. Meer hierover lees je in de voorwaarden van de verzekering. Je krijgt bericht als je contractduur bijna eindigt.
Opzeggen doe je zo
Vraag je financieel adviseur of bemiddelaar om je verzekering op te zeggen. Of stuur ons een bericht als je contract afloopt. Nadat we je verzekering hebben beëindigd, krijg je een beëindigingsaanhangsel. Het bewijs dat je verzekering is gestopt:Mijn Movir
- Login in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Kies voor 'Gaat het over je polis?' en selecteer het onderwerp 'Verzekering opzeggen'.
- Vermeld in je bericht:
- Het polisnummer of de polisnummers van de verzekering(en) die je wil beëindigen.
- De datum waarop je de verzekering(en) wil beëindigen.
- Waarom je de verzekering(en) wil beëindigen.
- Klik op 'Versturen'.
Contactformulier
- Vul het contactformulier in.
- Vul je gegevens in.
- Kies het onderwerp 'Verzekering opzeggen'.
- Vermeld in je bericht:
- Het polisnummer of de polisnummers van de verzekering(en) die je wil beëindigen.
- De datum waarop je de verzekering(en) wil beëindigen.
- Waarom je de verzekering(en) wil beëindigen.
- Klik op 'Verstuur'.
Wil je het verzekerd bedrag verhogen of andere dekkingsonderdelen aanpassen, zoals een kortere eigenrisicotermijn of een hogere eindleeftijd? Dat kan je op elk moment aanvragen via je adviseur.
Je breidt de dekking van de verzekering uit wanneer je minimaal 1 van de onderstaande aanpassingen doorvoert:
- je verhoogt het verzekerd bedrag
- je verhoogt de eindleeftijd
- je verkort de eigenrisicotermijn
- je verhoogt de indexatie
- je verlaagt de uitkeringsdrempel
- je verzwaart het arbeidsongeschiktheidscriterium
- je verandert het verzekerd beroep naar een beroepsklasse met een hoger risico op arbeidsongeschiktheid
Iedere werkdag staat Team Medisch Advies klaar om antwoord te geven op je vragen. Op een aantal vragen vind je hier het antwoord. Staat je vraag er niet tussen, stuur dan een e-mail naar medischacceptatie@movir.nl. Als je daarin je relatienummer vermeldt, kunnen we je sneller helpen.
Heb je bezwaar tegen het advies van Team Medisch Advies en kun je dat onderbouwen? Neem dan contact op met Team Medisch Advies:
Neem hiervoor contact op met je financieel adviseur. Hij kan je meer vertellen over de status en de voortgang van je aanvraag.
De verzekeringnemer is degene die de verzekering afsluit en de premie betaalt. Een uitkering betalen we aan de verzekeringnemer. De verzekerde is de persoon van wie we de arbeidsongeschiktheid verzekeren. Heb je een verzekering waarbij de verzekerde iemand anders is dan de verzekeringnemer, dan kan je in veel gevallen de verzekeringnemer wijzigen:
- AIs de verzekerde niet arbeidsongeschikt is, dan kan je de wijziging aanvragen. Dat doe je via je financieel adviseur of bemiddelaar.
- Is de verzekerde wel arbeidsongeschikt? Check dan bij je re-integratieadviseur of je de verzekeringnemer kan aanpassen. Ook in deze situatie vraag je de wijziging aan via je financieel adviseur of bemiddelaar.
Heb je een verzekering waarbij de verzekerde ook de verzekeringnemer is? Dan kan je deze niet aanpassen.
Hiervoor verwijzen we je naar je financieel adviseur of bemiddelaar. Die kan voor jou een offerte maken en een aov van Movir aanvragen.
Heb je nog geen financieel adviseur? Onze aov-experts brengen je graag in contact met een financieel adviseur. Een adviseur uit jouw buurt en/of iemand die veel ervaring heeft in het verzekeren van mensen met een beroep als jij. Maak hiervoor een afspraak met onze aov-experts:
- Plan hiervoor een gratis oriëntatiegesprek in, of
- Bel 030 607 87 00 (keuze 4).
Wat mag je verder van onze aov-experts verwachten? We geven je informatie en beantwoorden je vragen. Ook kunnen we een indicatie van de premie geven.
Ieder jaar krijg je van ons bericht. Hierin lees je dat we het bedrag dat je hebt verzekerd met je AO Artsen-verzekering indexeren. Wil je het verzekerd bedrag niet verhogen? Dat geldt dan ook voor je eventuele uitkering. Geef dat dan voor de reactiedatum die staat vermeld in ons bericht aan ons door. Dat doe je door een bericht te sturen:
Mijn Movir
- Login in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Kies voor 'Gaat het over je polis?' en selecteer het onderwerp 'Index'.
- Vermeld in je bericht:
- 'Ik wil geen gebruikmaken van de indexatie per 1 januari + jaartal';
- het nummer van de polis(sen) waarvan je het verzekerd bedrag niet wil verhogen met een indexpercentage.
- Klik op 'Versturen'.
Contactformulier
- Vul het contactformulier in.
- Vul je gegevens in.
- Kies het onderwerp 'Index'.
- Vermeld in je bericht:
- 'Ik wil geen gebruikmaken van de indexatie per 1 januari + jaartal';
- het nummer van de polis(sen) waarvan je het verzekerd bedrag niet wil verhogen met een indexpercentage.
- Klik op 'Verstuur'.
De keuze die je maakt heeft gevolgen voor je financiële zekerheid. Wil je advies? Neem dan contact op met je financieel adviseur.
Heb je gekozen voor ‘Klimmend CBS index’? Dan krijg je ieder jaar van ons bericht. Hierin lees je dat we het bedrag dat je hebt verzekerd indexeren. Wil je het verzekerd bedrag niet verhogen met het ‘Klimmend CBS index’? Dat geldt dan ook voor je eventuele uitkering. Geef dat dan voor de reactiedatum die staat vermeld in ons bericht aan ons door. Dat doe je door een bericht te sturen.
Mijn Movir
- Login in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Kies voor 'Gaat het over je polis?' en selecteer het onderwerp 'Index'.
- Vermeld in je bericht:
- 'Ik wil geen gebruikmaken van de indexatie per 1 januari + jaartal';
- het nummer van de polis(sen) waarvan je het verzekerd bedrag niet wil verhogen met een indexpercentage.
- Klik op 'Versturen'.
Contactformulier
- Vul het contactformulier in.
- Vul je gegevens in.
- Kies het onderwerp 'Index'.
- Vermeld in je bericht:
- 'Ik wil geen gebruikmaken van de indexatie per 1 januari + jaartal';
- het nummer van de polis(sen) waarvan je het verzekerd bedrag niet wil verhogen met een indexpercentage.
- Klik op 'Verstuur'.
De keuze die je maakt heeft gevolgen voor je financiële zekerheid. Wil je advies? Neem dan contact op met je financieel adviseur.
Heb je een bericht gekregen over het verlengen van je contractduur? Hoe je dat doet is afhankelijk van de verzekering die je hebt. Welke heb jij?
Ja, dat kan. Dit noemen we sluimeren. Van tevoren spreken we met je af hoe lang je de verzekering pauzeert. Dit kan maximaal 1 jaar. Na de sluimerperiode herstellen we je verzekering naar de oorspronkelijke dekking van vóór de sluimerperiode, zonder dat je hiervoor een gezondheidsverklaring moet invullen. Hierbij gaan we ervanuit dat je nog hetzelfde beroep en werkzaamheden uitoefent als voor je sluimerperiode.
Tijdens de sluimerperiode betaal je nog wel een gedeelte van de premie. Hoeveel dat is, is afhankelijk van de keuze die je maakt. Je hebt 2 keuzes:
- Sluimeren beperkt
Word je arbeidsongeschikt tijdens de pauze (sluimerperiode)? Dan krijg je hiervoor geen uitkering. Ook niet als de sluimerperiode voorbij is. Voor deze variant betaal je tijdens de sluimerperiode 15% van je jaarpremie. - Sluimeren uitgebreid
Word je arbeidsongeschikt tijdens de sluimerperiode? Dan krijg je na de sluimerperiode de uitkering waarvoor je je hebt verzekerd. Dit gaat als volgt:- Tijdens de sluimerperiode krijg je nog geen uitkering.
- Na de sluimerperiode gaat je eigenrisicotermijn in.
- Je eventuele uitkering begint na de eigenrisicotermijn.
Voor de variant 'Sluimeren uitgebreid' betaal je tijdens de sluimerperiode 40% van de jaarpremie.
Wil je tijdelijk je aov pauzeren (sluimeren)? Neem dan contact op met je financieel adviseur of bemiddelaar. Je kan de aov sluimeren als je:
- tijdelijk in loondienst gaat;
- langer dan 6 maanden in het buitenland verblijft;
- de volledige premie tijdelijk niet kan betalen;
- tijdelijk geen inkomen hebt uit het verzekerde beroep;
- helemaal of gedeeltelijk ophoudt met het beroep dat op je polis staat. Bijvoorbeeld omdat je:
- een dagopleiding volgt;
- een sabbatical neemt;
- of als je huidige onderneming stopt en je een andere onderneming gaat opstarten.
Heb je andere redenen om je aov te sluimeren? Dan kan het alleen als wij vooraf toestemming geven.
- Sluimeren beperkt
Staat je vraag er niet tussen?
Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.