Check of oversluiten naar onze Momentum AOV aantrekkelijk is
In 2021 introduceerden we ons nieuwste product, de Movir Momentum AOV. Een moderne aov met een aantrekkelijke prijsstelling, voor zakelijk professionals, medici en ondernemers. We merken dat ook bestaande klanten interesse hebben in deze aov. Voor sommige klanten is de premie van de Momentum AOV lager dan van hun huidige aov. Benieuwd of dit ook voor jou geldt? Je financieel adviseur informeert je hier graag over.
Ontdek of oversluiten aantrekkelijk voor je is
Vergelijk de kenmerken van je huidige aov en de Momentum AOV met elkaar
Je financieel adviseur helpt je hier graag bij. Wil je zelf alvast een vergelijking maken? Voor de Beroeps-AOV hebben we de belangrijkste kenmerken en verschillen op een rij gezet. Bekijk het verschillenoverzicht. Wil je de kenmerken en verschillen van een andere aov bij Movir vergelijken? Neem dan contact op met je financieel adviseur.
Beantwoord 5 vragen over je gezondheid
In de offerte staan 5 vragen over je gezondheid. Hiermee krijg je een indicatie of we je aanvraag voor een Momentum AOV medisch accepteren. Deze vragen hebben geen gevolgen voor je huidige verzekering. De antwoorden hoef je niet met Movir te delen.
- Heb je je huidige aov gesloten tegen een beperkende voorwaarde of een hogere premie? Als dat zo is, dan zie je dit op je polis. Je kunt dit ook navragen bij je financieel adviseur.
- Ben je in de afgelopen 10 jaar langer dan 14 dagen op een rij arbeidsongeschikt geweest? Een zwangerschap tellen we in dit geval niet mee als arbeidsongeschikt.
- Heb je sinds het afsluiten van je huidige aov klachten, aandoeningen of ziekten van psychische aard (gehad)? Denk hierbij aan overwerktheid, burn-out, depressie en slaapstoornissen.
- Heb je sinds het afsluiten van je huidige aov klachten, aandoeningen of ziekten van/aan je nek, schouders en/of rug (gehad)?
- Heb je sinds het afsluiten van je huidige aov andere gezondheidsklachten (gehad) waarvoor je behandeld bent of wordt?
Heb je alle vragen met ‘nee’ beantwoord? Je hebt een goede kans dat we je aanvraag medisch accepteren. Je kunt de Momentum AOV aanvragen met het digitale oversluitformulier. Je ontvangt een e-mail met een link naar dit oversluitformulier van je financieel adviseur. Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, dan beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in.
Heb je één of meer vragen met ‘ja’ beantwoord? Houd er rekening mee dat oversluiten niet mogelijk is. Of dat we je accepteren tegen beperkende voorwaarden. En/of een hogere premie. Je financieel adviseur geeft je hier graag advies over. Je kunt de Momentum AOV aanvragen met het digitale oversluitformulier. Je ontvangt een e-mail met een link naar dit oversluitformulier van je financieel adviseur. Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, dan beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in.
Wat is een klacht?
Lichamelijk of geestelijk ongemak of pijn noemen we een klacht. Bij een klacht is het niet altijd duidelijk waardoor deze veroorzaakt wordt. Een voorbeeld van een klacht is rugpijn.Wat is een aandoening?
Een aandoening is een afwijking van de gezonde lichamelijke of geestelijke toestand. Een voorbeeld van een aandoening is een gebroken been.Wat is een ziekte?
Ook een ziekte is een aandoening. Bij ziekte denken we vaak aan een lichamelijke afwijking, maar ook een geestelijke afwijking wordt een ziekte genoemd. Door een ziekte kan iemand beperkt zijn of worden in zijn of haar functioneren. Of eerder overlijden. Een voorbeeld van een ziekte is suikerziekte.Bespreek met je financieel adviseur of de premie omlaag gaat als je kiest voor de Momentum AOV
Voor sommige klanten is de premie van de Momentum AOV lager dan van hun huidige aov. Benieuwd of dit ook voor jou geldt? Je financieel adviseur kan dit voor je berekenen.
Voor doelgroepen die bij Movir vaak voorkomen, geven we een indicatie van het premieverschil. Bekijk het hier.
Zo vraag je de Momentum AOV aan
Vind je de premie en de kenmerken van de Momentum aantrekkelijk? Vraag dan de Momentum AOV samen met je financieel adviseur aan. Dat doe je met het digitale aanvraagformulier. Je ontvangt een e-mail met de link naar dit formulier van je financieel adviseur. Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, dan beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in. We snappen dat dit je tijd en moeite kost. Maar het is nodig om te bepalen of we je aanvraag voor de Momentum AOV accepteren. En tegen welke premie en voorwaarden.
Bij Movir verzekeren we je eigen beroep
Als je arbeidsongeschikt raakt door een ziekte of ongeval, kijken wij of je daardoor beperkt bent om je beroepswerkzaamheden uit te voeren. Daarom verzeker je bij Movir je beroep. We kijken dan naar de werkzaamheden zoals die gewoonlijk in het beroep dat jij verzekert, worden uitgevoerd. We kijken niet welke andere beroepen je nog wel zou kunnen doen. Wel kijken we bij de Schade AOV of je nog inkomsten hebt uit (ander) werk.
Bij Movir zit je altijd goed
Welke aov je ook hebt, bij Movir zit je altijd goed. Als je iets overkomt waardoor je arbeidsongeschikt raakt, krijg je de uitkering waarvoor je je verzekerd hebt en krijg je hulp bij re-integratie. Daarnaast krijg je met onze preventieservice ondersteuning om arbeidsongeschiktheid te voorkomen.
Veelgestelde vragen over het oversluiten naar de Movir Momentum AOV
Over de Movir Momentum AOV
Wat zijn de verschillen tussen de Beroeps-AOV en Movir Momentum AOV?
Zie het uitgebreide verschillenoverzicht.
Waarom kan voor sommige klanten de premie van de Momentum AOV lager zijn dan van de huidige aov?
De Movir Momentum AOV is een nieuw product met nieuwe voorwaarden. De Momentum AOV heeft daardoor ook een andere premiestelling dan andere aov's bij Movir. Bij Movir betaal je een premie die is afgestemd op het risico van het beroep. Bij het bepalen van de premiestelling voor de nieuwe Momentum AOV is in 2020 opnieuw gekeken naar de kans op arbeidsongeschiktheid die het beroep met zich meebrengt. Door de verschillen in product, acceptatiebeleid en de risico inschatting zal de premie van de Momentum AOV voor sommige klanten aantrekkelijker uitpakken dan het huidige product en voor andere klanten niet.
De hoogte van de premie die je voor je aov betaalt, is afhankelijk van verschillende factoren. Zo kan je kiezen voor een schadevariant of een sommenvariant, voor een andere eigenrisicotermijn of een ander verzekerd bedrag. De keuzes hebben natuurlijk ook invloed op de dekking van de verzekering.
Over mijn aanvraag tot oversluiten
Kan ik een oversluitaanvraag voor de Momentum AOV indienen?
Je kan een oversluitaanvraag indienen als:
- Je minimaal 1 langlopende aov bij Movir hebt
- De nieuwe verzekering nog minimaal 5 jaar kan lopen
- Je een
- 1-jaarscontract hebt. Je kan een oversluitaanvraag indienen en oversluiten per de datum dat de oversluitaanvraag medisch en technisch volledig akkoord is.
- meerjarig contract hebt. Je kan een oversluitaanvraag indienen en oversluiten per contractvervaldatum, nadat de oversluitaanvraag medisch en technisch volledig akkoord is.
- Je geen betalingsachterstand of betalingsregelingen hebt
- Je geen lopende claim hebt (zwangerschap of adoptie tellen we in dit geval niet mee als arbeidsongeschikt)
- Je een gezondheidsverklaring invult
Neem contact op met je financieel adviseur voor een offerte en advies op maat.
Hoe kan ik een aanvraag doen om over te sluiten naar de Momentum AOV?
Neem contact op met je financieel adviseur voor een offerte en advies op maat.
Vind je de premie en de kenmerken van de Momentum aantrekkelijk? Vraag dan de Momentum AOV aan met het digitale oversluitformulier. Je ontvangt een e-mail met de link naar dit oversluitformulier van je financieel adviseur. Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in.
We snappen dat dit je tijd en moeite kost. Maar het is nodig om te bepalen of we je aanvraag voor de Momentum AOV accepteren. En tegen welke premie en voorwaarden.
Ik ben arbeidsongeschikt, kan ik dan een oversluitaanvraag indienen?
Voor de Momentum AOV moet je opnieuw een gezondheidsverklaring invullen en geaccepteerd worden. Een oversluitaanvraag kan je alleen indienen als je direct voorafgaand aan het oversluitverzoek, 90 dagen aaneengesloten arbeidsgeschikt bent geweest.
Ik heb meerdere polissen. Welke polissen gaan over als ik oversluit?
- Heb je meerdere verzekeringen bij Movir? Je geeft in het oversluitformulier aan welke verzekeringen je wilt oversluiten naar de Momentum AOV en welke verzekeringen je wilt behouden.
- Een minimale vereiste is wel dat tenminste 1 langlopende aov wordt overgesloten naar de Momentum AOV en maximaal 2. Dit maximum is vastgelegd binnen de acceptatierichtlijnen van de Momentum AOV.
- Heb je een aanvullende verzekering in de huidige aov en wil je deze ook oversluiten? De Movir Momentum AOV kent een aanvullende Movir Momentum Extra Kostenverzekering.
Let op: Sinds 1 september 2022 kan je financieel adviseur geen offertes meer maken voor een Momentum Ongevallenverzekering. Sluit je je arbeidsongeschiktheidsverzekering over naar de Momentum AOV, dan moet je de Ongevallenverzekering beëindigen. Wil je dat niet? Dan zal je een deel van je huidige aov moeten behouden. Heb je vragen hierover? Neem dan contact met je financieel adviseur.
Mag ik oversluiten van de huidige aov naar de Momentum AOV en mijn verzekerde bedrag verhogen op de Momentum AOV?
Ja, dat mag. Bij oversluiten mag je ook het verzekerde bedrag verhogen zolang dat binnen de acceptatiekaders van de Momentum AOV blijft. Bijvoorbeeld het maximaal te verzekeren inkomen en de maximaal te verzekeren bedragen.
Over de acceptatie van mijn oversluitverzoek
Doorloop ik opnieuw het hele acceptatieproces?
Ja, de premie van de Momentum AOV is gebaseerd op de beoordeling van het risico. Movir bekijkt daarvoor onder andere je gezondheid, beroepswerkzaamheden en je inkomen.
Wanneer je een aanvraag doet om over te sluiten naar de Momentum AOV, dan beoordelen we je gezondheid opnieuw. Je vult daarvoor een gezondheidsverklaring in. We snappen dat dit je tijd en moeite kost. Maar het is nodig om te bepalen of we je aanvraag voor de Momentum AOV accepteren. En tegen welke premie en voorwaarden. Deze gezondheidsverklaring is 6 maanden geldig.
Movir heeft mijn aanvraag definitief geaccepteerd, maar de Momentum AOV gaat pas op een later moment in. Moet ik voor ingangsdatum van de verzekering een aanvullende gezondheidsverklaring aanleveren?
Nee, je hoeft bij het oversluiten naar de Movir Momentum AOV geen aanvullende gezondheidsverklaring aan te leveren als er tijd zit tussen definitieve acceptatie en de ingangsdatum van de Movir Momentum AOV. Voorwaarde is dat de Movir Momentum AOV ingaat uiterlijk 4 maanden nadat Movir je aanvraag heeft geaccepteerd.
Wat als oversluiten niet lukt?
Je behoudt dan je huidige aov.
Wat als ik een uitsluiting krijg? Kan ik dan terug? Wat gebeurt er met de lopende polis?
Je kan de aanvraag intrekken, je behoudt dan je huidige polis. We gebruiken de informatie niet om de huidige polis aan te passen, tenzij uit de informatie van je aanvraag voor de Momentum AOV blijkt dat de je de mededelingsplicht bij het aangaan of wijzigen van je huidige verzekering hebt geschonden. Dan volgt er een onderzoek en kan het gevolgen hebben voor de huidige aov. De uitkomst van het onderzoek kan ook zijn dat het geen gevolgen heeft.
Heeft mijn aanvraag gevolgen voor mijn huidige verzekering?
Goed om te weten: de beoordeling van je aanvraag heeft geen gevolgen voor je huidige verzekering, tenzij uit de informatie van je aanvraag voor de Momentum AOV blijkt dat de je de mededelingsplicht bij het aangaan of wijzigen van je huidige verzekering hebt geschonden. Dan volgt er een onderzoek en kan het gevolgen hebben voor de huidige aov. De uitkomst van het onderzoek kan ook zijn dat het geen gevolgen heeft.
Kan ik in de Momentum AOV de beperkende voorwaarde verliezen die ik op mijn oude polis heb?
Ja, de gezondheid van een klant beoordelen we opnieuw volgens de acceptatierichtlijnen van de Momentum AOV. Dat betekent dat een bestaande beperkende voorwaarde die op de huidige aov zit, misschien kan komen te vervallen bij het oversluiten naar de Momentum AOV. Of dat we een nieuwe beperkende voorwaarde voorstellen voor de Momentum AOV.
Kan de bestaande beperkende voorwaarde die op de huidige aov zit, komen te vervallen bij oversluiten naar de Momentum AOV? Maar sluit de klant uiteindelijk niet over? Dan voeren we een herbeoordeling uit op de bestaande beperkende voorwaarde. De uitkomst van de herbeoordeling voor de huidige aov kan verschillen met de beoordeling voor de nieuwe Momentum AOV, vanwege mogelijke verschillen in de aanvraag en acceptatierichtlijnen.
Na het oversluiten
Voor nieuwe klanten is bij aanvang van de Momentum AOV een keuze uit de aanvangskorting of een doorlopende korting van 5%. Mag ik bij oversluiten van de huidige aov naar een Momentum AOV kiezen voor de doorlopende korting van 5%?
Nee. Als klant heb je bij de huidige aov al gebruikgemaakt van de aanvangskorting. Hierdoor kun je als je overstapt van de huidige aov naar de Momentum AOV niet kiezen voor de doorlopende korting.
Wordt mijn oude polis automatisch stopgezet op het moment dat de nieuwe ingaat?
Movir beëindigt de verzekeringen waarvan je in het aanvraagformulier hebt aangegeven dat deze beëindigd mogen worden. Movir beëindigt de huidige verzekeringen na opmaak van de nieuwe Momentum AOV polis. De datum van stopzetting is gelijk aan de ingangsdatum van de nieuwe polis.
Wat gebeurt er met reeds betaalde premie na oversluiten?
De te veel betaalde premie storten we terug. Tijdens de aanvraag vragen we op welk rekeningnummer we de premie terug kunnen storten. Als de huidige premie via automatische incasso verloopt, gebruiken we dat rekeningnummer. Verrekening van de restitutie voor de huidige aov met de premie voor de Momentum AOV is niet mogelijk.
Stel je hebt gekozen voor jaarbetaling en kiest in de Momentum AOV weer voor jaarbetaling. De verzekering wordt op 1 november omgezet. In de huidige aov krijg je premierestitutie over de maanden november en december. Voor de Momentum AOV brengen we direct de volledige jaarpremie in rekening. De hoofdpremievervaldatum is niet langer 1 januari.
De datum van betaling is dus verschoven doordat de ingangsdatum van de nieuwe polis anders is.
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met je financieel adviseur.