1. Investeer in vertrouwen

Vertrouwen is de basis. Geef vertrouwen en heb daarbij het vertrouwen dat je er iets voor terugkrijgt. Is het vertrouwen geschaad? Zet dan ook de eerste stap. Zeker, dat is moeilijk. Maar de ander komt niet naar jou toe als je niet ook naar de ander beweegt.

2. Probeer de ander te begrijpen

Als iemand bepaald gedrag vertoont, kan daar van alles achter zitten. Vul dat niet zelf in, maar stel open vragen om te ontdekken hoe het echt zit en probeer goed te luisteren. Handig om te weten: als iemand in jouw allergiezone zit, is diegene waarschijnlijk goed in iets waar jij beter in zou willen zijn. Je kunt dus van die persoon leren!

3. Formuleer je wensen en verlangens

Geef aan wat je wel wil en niet wat je niet wil. Wat je niet wil gaat over iemand anders en kan als kritiek overkomen. Wat je wel wil gaat over jezelf en kun je zonder oordeel formuleren als een verlangen. Je vergroot daarmee de kans dat de ander jouw kant op beweegt.

4. Bewaak je eigen grenzen

Negeert iemand je feedback? Stel dan op tijd duidelijke grenzen en hou daaraan vast. Zo voorkom je dat een situatie uit de hand loopt. Duidelijkheid biedt ruimte voor andere perspectieven en dus voor oplossingen.   

5. Wees niet bang voor een conflict

Conflicten vermijden kan constructief lijken. In werkelijkheid is het vaak beter om open te praten en om te erkennen dat er verschillen zijn. Een gezonde discussie leidt over het algemeen tot betere oplossingen en versterkt de samenwerking op lange termijn. 

6. Lach met elkaar

Je werkt om te leven, dus creëer ook ontspanning in de samenwerking. Humor speelt daarin een heel belangrijke rol. Zorg dus dat er wat te lachen valt!

Bezorgt een slechte samenwerking je kopzorgen?

Als verzekerde van Movir kun je je aanmelden voor verschillende programma’s of voor individuele begeleiding op maat.