Hoe IT’er Ramon zijn cijfers en energie herstelde
Ramon (41) runt een hostingbedrijf met servers in Nederland en Duitsland. 6.000 websites hield hij draaiende, maar hij liep vast in zijn cijfers. Gelukkig vroeg hij op tijd om hulp. “Zonder die preventieve steun was ik gecrasht.” Nu onderneemt Ramon weer met plezier.
Al in 1996 zette Ramon zijn eerste website online. Nog altijd is hij er stiekem trots op. “Compleet met bewegende plaatjes, felle kleuren en ellenlange teksten.” Ramon was een pionier die het wereldwijde web gebruikte om bij te klussen naast zijn studie en vaste baan.
Zijn hostingbedrijf groeide gestaag. Eenpitters, bakkers, webshops, maar ook grote jongens; iedereen vond een thuis op zijn servers. “Het leuke is dat in dit werk iets altijd sneller of slimmer kan. Ik houd van optimaliseren. Daar ligt mijn hart. Ik ben een enorme bèta.”
Verlangen naar vrijheid
Door zijn vaste baan werkte hij vooral in de avonduren aan zijn eigen bedrijf. Op het laatst ging hij met tegenzin naar het kantoor. “Ik ben geen superman. Dat trok ik niet. Ik verlangde naar vrijheid.” Ramon wilde andere ondernemers helpen en dat deed hij door eerst zichzelf te helpen; hij zegde zijn baan op.
“Mijn oudste dochter was op komst en we hadden een huis gekocht. Mijn vrouw maakte zich wel een beetje zorgen...” Vol goede moed hing Ramon een pager aan zijn riem en ging aan de slag. “Maar die pager gaat bij elke serieuze storing af. Dus ook om drie uur ’s nachts. Je moet meteen actie ondernemen.”
"Vrijheid drijft je als ondernemer, maar hoe vrij was ik werkelijk?"
Vergroeid met de laptop
Hoe leg je uit dat je computer altijd meereist, zelfs op vakantie? “Ik ben noodgedwongen met mijn laptop vergroeid,” zegt Ramon. “Websites moeten continu goed draaien – en liefst snel een beetje.” Maar als servers haperen, moet hij of een collega direct aan de slag. Daardoor was hij altijd bereikbaar, behalve voor zichzelf en zijn gezin.
Dat hoort erbij, dacht Ramon. Zoals wel meer: “Ondernemen vraagt veel van een mens. Ik moest alle ballen in de lucht houden. Administratie, medewerkers, mijn pensioen, noem maar op. Vrijheid drijft je als ondernemer, maar hoe vrij was ik werkelijk?” Ramon verloor steeds meer energie. En winst.
Vastlopen
“Webhosting is een lastige markt. Ik wil én kan iets bieden wat de grote jongens niet kunnen. Maar wat ik mezelf uitkeerde was zo laag dat ik dacht: dit lukt niet meer.” Toen overleed zijn schoonvader volkomen onverwacht. Ramon liep vast. Privé en zakelijk.
“Ik zat er helemaal doorheen. Mijn vrouw zei: ‘Je kunt altijd nog alles verkopen. Er moet nu echt iets veranderen. Anders ga je maar in loondienst.’ Toen dacht ik: oei, dat moeten we niet hebben!”
"Als het zakelijk niet goed gaat, werkt dat door in je privé"
Cijfers achter de psyche
Tegen zijn vrouw zeggen dat hij niet goed in zijn vel zat – zeker op het moment dat zijzelf vol in de rouw zat – was zwaarder dan welke zakelijke beslissing ook. “Maar praten helpt,” zegt Ramon.
Dat bracht hem op een idee. Uit voorzorg had hij namelijk al jaren geleden een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten bij Movir. Ramon besefte dat hij zonder steun verder zou vastlopen. “Dat wilde ik echt niet. En ik wist dat mijn verzekeraar inzet op preventieve steun.” Toch stelde hij het telefoontje een week uit.
Hulp vragen
Toen belde hij toch. “Dat was de enige juiste beslissing. Na een intake met de preventiedesk zat ik binnen twee weken tegenover de coach die Movir voor mij regelde. Hij begon meteen over cijfers. Ik protesteerde: daar gaat het niet om! Maar de coach hield vol, want als het zakelijk goed gaat, werkt dat door in je privé.
Hij had gelijk. Als het financieel niet lekker loopt, dan zit je niet lekker in je vel. En als je niet lekker in je vel zit, dan loopt het ook financieel niet lekker. Dan loop je leeg.”
Eindelijk bijslapen
Ramon legde zijn hart en zijn jaarcijfers op tafel. Net als veel zelfstandigen had hij onvoldoende grip op zijn cijfers. Samen met zijn coach rekende hij zijn onderneming (en zichzelf) door, want ja, er moest iets veranderen.
“De ene klant heeft één site, de ander honderden. Virtuele servers, backup-diensten, personeel op de loonlijst, licenties, stroomkosten. Mijn coach pushte me om de kosten verder door te rekenen naar individuele websites.”
"De oplossing was simpel, maar doodeng"
Oplossing
De uitkomst was confronterend. Op de meeste starterspakketten draaide Ramon serieus verlies. “Als een klant ook maar één keer belde, was mijn brutowinst al meteen weg.” De oplossing was simpel maar doodeng: die pakketten moesten eruit.
“Ik confronteerde klanten van het eerste uur met prijsverhogingen. Rationeel simpel, emotioneel zwaar.” Maar verrassend genoeg reageerden veel klanten begripvol. Natuurlijk verloor hij er een paar, maar per saldo bleef er veel meer over aan het einde van de maand.
Rust
Hij nam afscheid van klanten die geld en tijd kosten. Zo verstevigde hij zijn businessmodel. “De leuke zijn gebleven én zij leveren meer op. Dat geeft al zoveel rust,” zegt hij opgelucht. Toen besloot hij samen met zijn coach om de storingsdiensten uit te besteden. “Een medewerker neemt twee dagen per week de pagerdienst over. Dat geeft mij innerlijke rust.”
Denemarken zonder wrijving
Deze zomer ging Ramon voor het eerst in tien jaar écht op vakantie. Tweeënhalve week Denemarken. Zijn medewerker nam alle serverdiensten over. De laptop ging wel mee, maar zijn gezin zag hem nauwelijks achter het scherm zitten. “Dat vind ik belangrijk. Ik wil geen vader achter een scherm zijn.
Mijn vrouw zei achteraf dat ze het zoveel fijner vond dan voorgaande vakanties. Onze relatie heeft weer lucht. Zonder die preventieve steun was ik gecrasht,” zegt hij zelfbewust. “Dan zat ik nu bij de therapeut.”
1 en 1 is 3
Maar dat gebeurde niet. Zijn servers draaien en de cijfers kloppen. En Ramon draait vrolijk mee. Nu doet hij zelfs weer vaker IT-consultancy om andere ondernemers te helpen. Er is tijd voor restaurantbezoekjes, voor zijn kinderen, voor wandelingen.
Zijn advies aan andere ondernemers? “Zoek een coach. Het is heel fijn om rugdekking te hebben van een onafhankelijk iemand. Je kunt veel zelf, maar je hebt altijd anderen nodig. 1 en 1 is 3.” Aldus de bèta. Ramon lacht wéér.
Belangrijkste keuze
“Webmasters konden vroeger echt alles,” zegt Ramon met een grijns. “Dat waren mooie tijden. Iemand die alle technische problemen oploste.” Nu beseft hij dankzij zijn aov dat je als zelfstandige niet alle problemen zelf hoeft op te lossen.
Laat je adviseren
Er is de laatste tijd veel discussie over de verplichte aov. Ramon benadrukt hoe belangrijk het is om voorbereid te zijn op het onverwachte. “Kijk naar mij. Je kunt de toekomst niet voorspellen. Begin desnoods klein en upgrade later. Of combineer je verzekering met een broodfonds. Maar regel iets.
En ook dat hoef je niet alleen uit te zoeken. Laat je daarbij adviseren door een onafhankelijk financieel adviseur. Die zet zaken voor je op een rijtje en helpt je om keuzes te maken die bij jou passen.”
Zelfstandig, maar niet alleen
Zelf doet Ramon weer waar híj goed in is: technische dingen veilig, snel en efficiënt maken. Zoals een webmaster van weleer. Maar deze keer niet alleen. “Nu weet ik wanneer ik hulp moet inschakelen. Dat is misschien wel het belangrijkste.”
XTR branded content