Waar staan we

Sinds 11 juni 2024 is het concept wetsvoorstel BAZ openbaar. Tot 23 juli 2024 konden betrokkenen suggesties doen voor verbetering van dit voorstel. Op vrijdag 22 november 2024 gaf minister Van Hijum per brief terugkoppeling van deze internetconsultatie aan de Kamer. Daarin staat dat de Belastingdienst en UWV kritisch zijn over de uitvoerbaarheid.

Wetsvoorstel naar Raad van State

Op 12 september 2025 werd bekend dat het wetsvoorstel BAZ, voor de verplichte aov, is aangepast en naar de Raad van State is gestuurd. De volgende stap: advies van de Raad van State en behandeling in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. De verwachting is dat de Wet BAZ niet vóór 2031 ingaat.

De belangrijkste wijzigingen

Het nieuwe wetsvoorstel kent wat veranderingen ten opzichte van het eerdere concept wetsvoorstel uit juni 2024. De belangrijkste: 

  • De wachttijd is 104 weken, in plaats van 52 weken. 
  • De premie is 5,4% van het inkomen (winst uit onderneming), in plaats van 6,5%.

2024: De ins & outs in 3 kwartier

Op 25 september 2024 gingen onze experts en AOVdokter Annemieke Postema in op de inhoud van het concept wetsvoorstel van de BAZ uit juni 2024 en op vragen die leven bij adviseurs.

Deze video kun je alleen bekijken als je de cookies accepteert. Meer informatie over cookies

Termen en begrippen

Zoals die voorkomen in het concept wetsvoorstel uit juni 2024.

Basisfunctiebeoordeling

Om te bepalen of je klant recht heeft op een uitkering wordt het arbeidsongeschiktheidscriterium ‘Basisfunctiebeoordeling’ gebruikt. Hierbij wordt gekeken of je klant nog in staat is om met algemeen geaccepteerde arbeid ten minste het wettelijk minimumloon per maand te verdienen. Als het oordeel ‘nee’ is, dan is je klant arbeidsongeschikt en kan hij in aanmerking komen voor een uitkering. Is het oordeel ‘ja’, dan ontvangt je klant geen uitkering. Dit is een absoluut criterium.

Overgangsrecht

Vrijstelling voor klanten die al een aov hebben
Zoals het er nu uitziet, kunnen IB-ondernemers die al een aov hebben vrijstelling krijgen voor de verplichte aov. Dit heet het ‘overgangsrecht’. Hun aov moet wel aan een aantal eisen voldoen. Je leest daar meer over onder Vrijstelling.

Opt-out

Een aov afsluiten, na invoering verplichte aov
Volgens het concept wetsvoorstel kunnen je klanten een verzekering bij een verzekeraar sluiten in plaats van de verplichte aov bij de overheid (opt-out). De dekking van de aov die je klant afsluit moet dan op een aantal onderdelen minimaal gelijk zijn aan de verplichte aov en mag niet goedkoper zijn dan de verplichte aov. Deze eisen zijn zwaarder dan bij een aov die onder het overgangsrecht valt.

Waarom wil de overheid de BAZ invoeren

Er zijn in Nederland veel zelfstandig ondernemers. Een groot deel van deze groep heeft geen inkomen bij (langdurige) arbeidsongeschiktheid. Om meerdere redenen voert de overheid de BAZ in. Onder andere:

  • De overheid vindt het belangrijk dat zelfstandigen een financieel vangnet hebben bij arbeidsongeschiktheid.
  • De overheid vindt het niet wenselijk dat de risico’s en kosten van arbeidsongeschiktheid van zelfstandigen bij de samenleving liggen.
  • Zelfstandigen die geen aov hebben gesloten, kunnen mogelijk een lager tarief rekenen dan collega's in loondienst voor wie diens werkgever wél kosten maakt voor bijvoorbeeld loondoorbetaling bij ziekte en de WIA. Met de BAZ wil de overheid oneerlijke concurrentie tussen werknemers en zelfstandigen en tussen zelfstandigen onderling tegengaan.