Waar staan we

Op 12 september 2025 werd bekend dat het wetsvoorstel BAZ voor de verplichte aov is aangepast en voor advies naar de Raad van State is gestuurd. 

Tijdslijnen

De Raad van State heeft naar verwachting zo’n 3 maanden nodig voor advies. De minister streeft ernaar om het wetsvoorstel in het eerste kwartaal van 2026 aan de Tweede Kamer aan te bieden. 

De peildatum is onbekend. Movir verwacht dat de peildatum rondom het moment ligt dat de minister het wetvoorstel naar de Tweede Kamer stuurt. De ingangsdatum van de BAZ is onbekend, dit moment zal in 2030 of 2031 liggen. 

Een aantal belangrijke wijzigingen

Het nieuwe wetsvoorstel kent wat veranderingen ten opzichte van het eerdere concept wetsvoorstel uit juni 2024. Een aantal belangrijke veranderingen:

  • De wachttijd is 104 weken, in plaats van 52 weken.
  • De premie is 5,4% van het inkomen (winst uit onderneming), in plaats van 6,5%, met een maximum premie van 171 euro bruto per maand.
  • Franchise voor parttime-zelfstandigen die ook in loondienst werken.
  • Jaarlijks op 1 januari een overstapmoment

 

Laat je bijpraten

Naast bovenstaande wijzigingen zijn er ook wat kleinere wijzigingen die om uitleg vragen. Deze wijzigingen komen aan bod tijdens ons webinar over het nieuwe wetsvoorstel, speciaal voor adviseurs.

Deze video kun je alleen bekijken als je de cookies accepteert. Meer informatie over cookies

Termen en begrippen

Basisfunctiebeoordeling

Om te bepalen of je klant recht heeft op een uitkering wordt het arbeidsongeschiktheidscriterium ‘Basisfunctiebeoordeling’ gebruikt. Hierbij wordt gekeken of je klant nog in staat is om met algemeen geaccepteerde arbeid ten minste het wettelijk minimumloon per maand te verdienen. Als het oordeel ‘nee’ is, dan is je klant arbeidsongeschikt en kan hij in aanmerking komen voor een uitkering. Is het oordeel ‘ja’, dan ontvangt je klant geen uitkering. Dit is een absoluut criterium.

Overgangsrecht

Vrijstelling voor klanten die al een aov hebben
Zoals het er nu uitziet, kunnen IB-ondernemers die al een aov hebben vrijstelling krijgen voor de verplichte aov. Dit heet het ‘overgangsrecht’. Hun aov moet wel aan een aantal eisen voldoen. Je leest daar meer over onder Vrijstelling.

Opt-out

Een aov afsluiten, na invoering verplichte aov
Volgens het concept wetsvoorstel kunnen je klanten een verzekering bij een verzekeraar sluiten in plaats van de verplichte aov bij de overheid (opt-out). De dekking van de aov die je klant afsluit moet dan op een aantal onderdelen minimaal gelijk zijn aan de verplichte aov en mag niet goedkoper zijn dan de verplichte aov. Deze eisen zijn zwaarder dan bij een aov die onder het overgangsrecht valt.

Waarom wil de overheid de BAZ invoeren

Er zijn in Nederland veel zelfstandig ondernemers. Een groot deel van deze groep heeft geen inkomen bij (langdurige) arbeidsongeschiktheid. Om meerdere redenen voert de overheid de BAZ in. Onder andere:

  • De overheid vindt het belangrijk dat zelfstandigen een financieel vangnet hebben bij arbeidsongeschiktheid.
  • De overheid vindt het niet wenselijk dat de risico’s en kosten van arbeidsongeschiktheid van zelfstandigen bij de samenleving liggen.
  • Zelfstandigen die geen aov hebben gesloten, kunnen mogelijk een lager tarief rekenen dan collega's in loondienst voor wie diens werkgever wél kosten maakt voor bijvoorbeeld loondoorbetaling bij ziekte en de WIA. Met de BAZ wil de overheid oneerlijke concurrentie tussen werknemers en zelfstandigen en tussen zelfstandigen onderling tegengaan.

Nú is het moment voor advies

De verplichte aov is er naar verwachting niet vóór 2030. Toch is dit het moment voor jou als adviseur om je klanten te helpen met inzicht, overzicht en advies.