Dit maakt het urgent voor je klanten zonder aov

Zelfstandigen willen autonomie, zelf kunnen kiezen wat bij hen past. Die ruimte is er: als je klant kiest voor een aov bij een verzekeraar en zorgt dat die verzekering aan bepaalde eisen voldoet, dan krijgt hij vrijstelling van de verplichte aov. En als je klant er op tijd bij is, heeft hij meer ruimte om z’n bestaande polis of een nieuwe verzekering aan te passen aan zijn of haar behoeftes. Dat maakt goed advies nu extra belangrijk en urgent.

Zelfstandigen willen wel, maar hebben uitleg nodig

Uit onderzoek van Movir blijkt dat slechts 11% van de zelfstandigen een duidelijk beeld heeft van de BAZ. Toch zegt 30% snel in beweging te willen komen. Tot dat antwoord kwamen ze pas nadat ze uitleg kregen over de verplichte aov en de alternatieven die verzekeraars bieden. Daar ligt dus een taak en kans voor jou als adviseur.

Check of bestaande aov’s blijven passen

De plannen voor de verplichte aov kunnen ook gevolgen hebben voor je klanten die al een aov hebben. Een belangrijk punt daarbij is: op welke naam staat de verzekering? Staat de verzekering op naam van de onderneming en dus niet op naam van de persoon? Dan is volgens de huidige plannen actie nodig, omdat er dan geen sprake is van vrijstelling.

Dit kan jij nu doen

  • Stel klanten die voldoen aan de criteria voor het overgangsrecht gerust. Volgens de huidige plannen krijgen zij vrijstelling. 
  • Heb je klanten waarbij de verzekering op naam staat van de onderneming? Dan is volgens de huidige plannen actie nodig, omdat er dan geen sprake is van vrijstelling. Bespreek dit met die klanten. Let op: dit hoeft niet bij klanten die DGA zijn. Zij hebben volgens de plannen vrijstelling van de verplichte aov.
  • Informeer zelfstandigen die nog geen aov hebben. Ze willen in beweging komen en hebben behoefte aan advies. Help je klanten daarom om keuzes te maken die bij hen passen, nu er nog meer ruimte is om een aov op maat te maken.
  • Laat je goed informeren: Movir ondersteunt adviseurs met bijvoorbeeld webinars en kennissessies.