Hans: ‘Anton en ik hebben allebei een passie voor lekker eten en vinden het geweldig om goede producten te maken. We hadden dan ook altijd plezier in het draaien van veel productie. Dat veranderde nadat ik tijdens een verbouwing viel. Ik kreeg enorme pijnen en het werd duidelijk dat mijn gewrichten waren versleten. Vanaf dat moment werd werken een kwestie van overleven. Niet lang daarna kreeg ook Anton last van artrose. We waren versleten door het harde werken.’

'We hadden nog jaren een uitkering kunnen krijgen van Movir. Maar dat is niet hoe we onze toekomst voor ons zagen.'

Ondernemers salade

Aov: meer dan een uitkering

Anton: ‘Zo raakten we allebei gedeeltelijk arbeidsongeschikt. Het feit dat we een aov hadden, was een geluk bij een ongeluk. We hadden nog jaren een uitkering kunnen krijgen van Movir. Maar dat is niet hoe we onze toekomst voor ons zagen. We wilden heel graag verder met het familiebedrijf dat door onze ouders op de kaart gezet is. Het lichamelijke werk ging steeds moeizamer. Met Movir hebben we gezocht naar wat we nog wél konden. Daarbij kregen we de hulp van een bedrijfskundige van Athenos, 1 van de partners van Movir.’

Jan Willem (Athenos): ‘Als we écht wat wilden bereiken, dan moest er een grote verandering plaatsvinden. Natuurlijk hoef ik Anton en Hans niet te vertellen hoe een salade eruit moet zien. Maar op andere fronten was er veel ruimte voor verbetering in het bedrijf. Ik schreef een plan waarin ik Movir voorstelde om een budget te creëren, waarmee we Anton en Hans in een andere rol weer aan het werk zouden kunnen krijgen. Dat was voor alle partijen een gunstige oplossing.’

Werken in een nieuwe rol: van produceren naar sturen

Anton: ‘Dankzij Movir hebben we kunnen investeren in het ontwikkelen van competenties die Hans en ik nodig hadden om ons nieuwe werk te doen.’ 

Jan Willem: ‘Als je 30 jaar lang productie doet, dan kun je niet van de ene op de andere dag de rol van sturende directeur aannemen. Hans en Anton moesten zich enorm ontwikkelen. Dat was ook nodig om de winst en omzet van het bedrijf te laten groeien. Dankzij die groei konden ze het personeel betalen dat in hun plaats in de productie ging werken. Dat is uiteindelijk heel mooi gelukt.’ 

Zo kregen ze grip op de zaak

Hans: ‘Doordat we gewend waren om bezig te zijn met het maken van salades, hadden we geen grip op onderwerpen als inkoop, verkoop, financiën en personeelsbeleid. We lieten ons leiden door wat erop ons afkwam. Beleid was er niet. Jan Willem heeft ons leren werken met een softwarepakket, waarmee we op ieder moment inzicht hebben in onder meer inkoop, voorraad en verkoop. Voorheen deden we alles op gevoel. Dan kon het gebeuren dat de tomaten die je nodig had op waren. Het gebrek aan overzicht zorgde er ook voor dat we vaak nog tot laat in de avond aan het werken waren.’ 
 
Anton: ‘Dat kwam ook doordat we wel erg loyaal naar onze klanten waren. Als die laat in de middag een bestelling deden, gingen wij met pijn in ons lichaam aan de slag om het hoe dan ook af te krijgen. Nu nemen we alleen bestellingen aan die uiterlijk om half één ‘s middags binnenkomen. Ook voor ons personeel waren we te aardig. Iedereen ging om kwart over vier naar huis en wat niet af was, deden wij. Dat moest anders.’

'Door alle veranderingen werken we nu sneller, goedkoper, efficiënter en fijner.’

Leren dat je niet onmisbaar bent

Hans: ‘Anton en ik dachten altijd dat we onmisbaar waren in de productie, omdat wij als enigen wisten hoe onze salades gemaakt worden. We hebben moeten leren om dat los te laten. Onder begeleiding van Athenos is er nu een goed team neergezet, zijn processen goed ingericht en hebben we grip op de zaak. We hebben ook geleerd om mensen in te huren voor dingen die we zelf niet kunnen. Vroeger zouden we daarop bezuinigen. Maar dat is verkeerde zuinigheid. Door alle veranderingen werken we nu sneller, goedkoper, efficiënter en fijner.’ 

Ruimte voor leuke dingen

Anton: ‘We hebben een omslag moeten maken. Dat ging niet vanzelf. Maar het is het allemaal meer dan waard geweest. We hebben nu voor het eerst zelf de touwtjes in handen. En we hebben weer ruimte om leuke dingen te doen, zoals het ontwikkelen van nieuwe producten en het bezoeken van klanten. Dat hadden we al 5 jaar niet gedaan. Onze klanten waarderen het als we ons gezicht laten zien en wij vinden het leuk.’    
 
Hans: ‘Ons hele leven is veranderd. We gaan nu op een normale tijd naar huis en eten samen met de rest van het gezin. Voor een ander is dat heel normaal, maar wij waren altijd aan het doorstampen. De grote winst voelden we  met kerst. Normaal werkten we dan tot in de late uurtjes. Maar ineens was alles te overzien. Dat is fantastisch. Mede dankzij Movir kunnen we ons bedrijf nu op een normale manier runnen en ook nog eens een gezonde groei realiseren.’

Je hoeft het niet alleen te doen

Al 125 jaar helpt Movir honderdduizenden zelfstandigen zoals jij om in beweging te blijven. Van die ervaring profiteer ook jij als je kiest voor een aov van dé inkomensverzekeraar van Zelfstandig Nederland.