Opgebrand

Ik liep vast in wat ik wilde met mijn mediabedrijf”, vertelt Desiré. “De zaken gingen slecht en ik was bang dat ik mijn 18 medewerkers zou moeten ontslaan. De drempel om mijn bedrijf binnen te stappen, werd steeds hoger. Op een gegeven moment werd de stress zo groot dat ik niet meer goed in staat was om te werken. Ik had tijd en rust nodig om te herstellen. En begeleiding om mijn problemen op te lossen. Ik ben toen zelf actief op zoek gegaan naar hulp. Zo kwam ik bij Ondernemersklankbord terecht.” 

Luisterend oor

Desiré meldde zich aan voor een klankbordtraject bij Ondernemersklankbord. Een traject waarin Ondernemersklankbord-adviseur Sjra Clerkx hem persoonlijk begeleidde. Desiré: “Alleen het uitspreken van mijn problemen bleek al een stap vooruit. Je merkt dan dat je niet de enige bent die worstelt met bepaalde beslissingen. Sjra spreekt, als oud-ondernemer, dezelfde taal en dat heeft een enorme meerwaarde. Hij weet uit eigen ervaring waar ondernemers tegenaanlopen en kan dus goed meedenken. Hierdoor kon ik prima met hem klankborden en voelde ik me gehoord.”

Overzicht

Desiré: “Na het klankbordtraject werd ik rustiger. De problemen voelden minder groot. Dat kwam doordat ik anders omging met de situatie en meer overzicht had. Sjra hielp me om mijn mogelijkheden te overzien en om concrete stappen te zetten om deze verder te verkennen. Zo ging hij mee naar zakelijke afspraken met bijvoorbeeld accountants of juristen. Een hele geruststelling. Want als je in de put zit, dan ben je niet op je scherpst. Sjra luisterde aandachtig en objectief mee. Mijn belang stond bij hem altijd centraal. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en gaat het weer goed met mijn bedrijf”

“Zzp’ers zijn vaak goede vakmensen, maar dat maakt iemand niet automatisch een goede ondernemer”

Sjra

Praktische ondersteuning

“Ik kon Desirés problemen niet voor hem oplossen. Uiteindelijk weet alleen hij wat voor hem en zijn bedrijf het best werkt. Wél kon ik hem helpen om in gesprekken de onderliggende oorzaak van zijn problemen boven tafel te krijgen. En om een lijstje te maken met serieuze oplossingen die er voor zijn bedrijf en situatie zijn. Zoals het afwegen van de voor- en nadelen van het verkopen van zijn bedrijf tegen die van het aanvragen van een faillissement. Als dat nodig was, haalde ik er een specialist bij. Het ging dus om hele praktische, concrete ondersteuning, zodat Desiré zijn opties beter kon overzien.”

Onzichtbaar leed

“Desiré is een bekend gezicht in Weert. Ook ik kende hem al langer, maar had geen idee wat er allemaal in zijn leven speelde. Het traject met hem heeft me bewust gemaakt van hoeveel onzichtbaar leed er is. Van buiten kunnen dingen nog zo perfect lijken; dat zegt dus niks. Ook doordringt dit werk me er dagelijks van hoe belangrijk het is dat mensen over hun problemen kunnen praten. Met een adviseur, maar bijvoorbeeld ook met hun partner. En ik heb gemerkt dat ook tijd een hoop kan redden. Als iemand het gevoel heeft dat hij rustig zijn mogelijkheden  op een rijtje kan zetten, dan maakt dat al een wereld van verschil.”