Proces van een wake-up call
Processen stroomlijnen: niets maakt zelfstandig IT-consultant Colin gelukkiger. Tot hij ineens niet meer blij was met zijn werk – en met zichzelf. Zijn vriendin vond hem kortaf. Hij balanceerde op de rand van arbeidsongeschiktheid. Hij voelde net op tijd dat er iets anders moest. Maar hoe, en wat? 'Ik moest in de spiegel kijken. Wat wilde ik dan wél?'
Hoe vindt een ondernemer rust?
'Het scheelde niet veel of ik was arbeidsongeschikt,' zegt Colin. De nuchtere Achterhoeker is naar eigen zeggen niet iemand die snel uitvalt: als zelfstandige IT’er had hij het te druk met zijn werk als Exact-consultant. Maar misschien overkomt dat juist de types die alsmaar doorgaan…
'Ik was aan het overlopen en zag de oplossingen niet meer. Je beseft pas dat het misgaat als het bijna – of helemaal – te laat is.' De situatie verraste Colin. Ineens had hij geen zin meer om te voetballen of met anderen af te spreken. 'Ik was zo gefocust op werkproblemen dat ik niet meer wist hoe ik van het leven moest genieten.'
Hulp vragen
In een vlaag van zelfbewustzijn deed Colin een zelfscan op Movir.nl om te toetsen of hij hulp nodig had. De uitkomst kon niet duidelijker: het was hoog tijd om aan de bel te trekken. 'Ik gaf aan graag hulp te willen,' zegt hij. 'Zo kwam ik heel snel in contact met een medewerker van het Team Preventie van Movir. Dat kwam precies op het juiste moment.'
'Ik wilde maar één ding: meer rust.' Maar hoe vindt een ondernemer rust? 'Het risico van zelfstandig werken is dat je niet snel je laptop dichtdoet.' Van lange dagen maakte hij nog langere dagen. Niemand kent hem beter dan zijn vriendin, waar hij al sinds de middelbare school samen mee is. Ze vond hem kortaf. 'Zo ben ik eigenlijk helemaal niet.'
Zelfreflectie in de spiegel
Nadat in een telefoongesprek heel duidelijk werd waar Colin mee zat, werd hij via de preventiemedewerker van Movir in contact gebracht met een psycholoog. Op voorhand had Colin nooit gedacht dat juist een psycholoog hem verder zou helpen. 'Ik deel niet veel met anderen. Maar ik wilde heel graag met iemand praten. Na die eerste sessie viel er meteen een last van mijn schouder.'
In drie sessies wist Colin zich te herpakken. Het zorgde ervoor dat hij de zaken weer scherp zag. 'Wat wilde ik wél?' Colin verkocht te snel ‘ja’ aan opdrachtgevers en had het gevoel dat hij meteen moest leveren. 'Je hebt in mijn werk met zoveel externe factoren te maken. Ik leerde dat ik daar geen controle over kan krijgen. Maar wel over mijn eigen werkzaamheden en prioriteiten.'
'Het taboe moet eraf'
Nu lukt ‘nee’ zeggen beter. Dit interview werd bijvoorbeeld een minuut voor de afspraak verschoven door een spoedgeval bij een klant. 'Je moet nooit bang zijn om ‘nee’ te zeggen. Want anders zeg je ‘nee’ tegen jezelf.' Zijn tip lijkt te vanzelfsprekend, maar voor ondernemers is het tegendeel waar. Colin ziet hoeveel mensen uitvallen.
'Ik wil me met niemands leven bemoeien, maar ik denk dat we allemaal momenten tegenkomen waarop we wat sessies met een coach of een psycholoog kunnen gebruiken. Het taboe moet eraf. Ik ben blij dat ik assertief genoeg was om hulp in te schakelen voordat ik uitviel.'
Factureren is niet het allerbelangrijkste
Ondernemers krijgen weliswaar vrijheid, maar vergeten deze vaak te pakken. Zo ook Colin. 'Een dag niet werken, betekent niet factureren. Maar het draait niet altijd om omzet draaien,' zegt hij. 'Weet je wat het lastige is? Je herkent mentale klachten pas als je echt hulp nodig hebt.'
Colin heeft nu weer zin in de toekomst. 'Ik geniet van vandaag en met een beetje geluk doe ik dat morgen opnieuw. Als ondernemer is het nooit leuk om toe te geven dat je een probleem hebt dat je niet zélf kunt oplossen. Maar stiekem had ik het toch een beetje zelf opgelost: ik had een aov geregeld. Ja, je betaalt elke maand best een bedragje, zo eerlijk moeten we wezen, maar je krijgt er ook wat voor terug!'
Maar er is nog iets belangrijkers dan een verzekering hebben, meent hij: 'Er gebruik van maken. Het is belangrijk dat je op tijd aan de bel trekt, want alleen dan heb je iets aan preventie.'
Thuiskantoor klopt voor geen meter
Ook op fysiek vlak maakte Colin gebruik van de Preventieservice van Movir. Hij zit veel – net als de meeste IT’ers. 'Ik had last van mijn schouder. Soms stak ik elk uur tien keer mijn arm in de lucht om de pijn te verzachten. De huisarts kon niets vinden. Toen dacht ik: laat ik eens contact opnemen met de Preventieservice. Zij stuurden meteen een ergonoom langs.'
Colin schiet in de lach. 'Hij was onder de indruk van mijn thuiskantoor. Hij zei: ‘Je hebt het hier supermooi voor elkaar, maar het klopt voor geen meter’.' De ergonoom stelde zijn bureau en stoel in, hing zijn beeldschermen goed en raadde Colin een losse muis en toetsenbord aan. “Een eyeopener. Na een paar maanden waren mijn klachten weg. Poef. Misschien had het ook wel invloed op mijn mentale klachten. Je weet het nooit.'
Daarom kies je Movir
Al 125 jaar helpt Movir honderdduizenden zelfstandigen zoals jij om in beweging te blijven. Van die ervaring profiteer ook jij als je kiest voor onze aov.
Bekijk onze aovJe hoeft het niet alleen te doen
Zit iets je in de weg en wil je hulp om te voorkomen dat je arbeidsongeschikt wordt?
Bekijk hoe we je kunnen helpen