Vanaf 1 januari 2025 doen we een paar dingen anders:

  • Klanten met een Beroeps-AOV krijgen een no-claimregeling. 
  • Deze nieuwe no-claimregeling vervangt ook de bestaande premieteruggave-regeling voor medisch specialisten en huisartsen. Dat levert hen meer voordeel op. 
  • Leden van een beroepsorganisatie krijgen geen korting meer op de Beroeps-AOV. 

Deze veranderingen hebben geen invloed op andere verzekeringen van Movir, behalve voor klanten met een Movir Momentum AOV die: 

  • in aanmerking komen voor de MSB premieteruggave-regeling. De no-claimregeling vervangt ook die premieteruggave-regeling. 
  • korting krijgen, omdat ze lid zijn van een beroepsorganisatie. Zij behouden hun korting. Op de polis staat dat voortaan met een andere omschrijving vermeld. 

Begin 2025 vervalt voor nieuwe aanvragen voor de Movir Momentum-AOV de beroepsorganisatiekorting.

Nieuw: no-claimregeling voor klanten met een Beroeps-AOV

Klanten met een Beroeps-AOV krijgen een beloning voor de jaren waarover ze geen uitkering ontvingen. De regeling houdt in dat ze een no-claimkorting op de premie voor hun Beroeps-AOV krijgen als ze ten minste 10 jaar op rij geen arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben gekregen (no-claimjaren). Deze korting bedraagt 10% op de premie van de Beroeps-AOV voor het nieuwe verzekeringsjaar.

Goed om te weten:

  • De jaren die verzekerden al hebben opgebouwd tellen mee!

  • Deze regeling geldt voor alle verzekeringen van de Beroeps-AOV, met uitzondering van de Ongevallenverzekering en de Vangnetverzekering. 

Ook goed nieuws voor klanten met een premieteruggave-regeling

Medisch specialisten die lid zijn van een MSB, waarmee we een MSB Arrangement hebben gesloten en huisartsen met een Langlopende Beroeps-AOV hebben een premieteruggave-regeling. De no-claimregeling vervangt die premieteruggave-regeling. Dat levert hen extra voordelen op:

  • De no-claimregeling geldt ook voor de andere verzekeringen van de Beroeps-AOV, met uitzondering van de Ongevallenverzekering en Vangnetverzekering.

  • Klanten krijgen hierdoor vooraf korting die we gelijk verwerken in de premie, in plaats van compensatie achteraf.

  • Premiekorting vooraf maakt de belastingaangifte een stuk makkelijker, dan een premieteruggave achteraf.

Geen korting meer voor leden van beroepsorganisaties

Krijgen klanten korting op de premie van hun Beroeps-AOV, omdat ze lid zijn van een beroepsorganisatie? Die korting stopt per 1 januari 2025. Dit zien ze terug op de polis voor 2025.

Is de verzekerde (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt op het moment dat de korting stopt? We stoppen de korting pas als hij of zij niet meer arbeidsongeschikt is. Dat doen we dan per eerstvolgende hoofdpremievervaldatum. Dat is de datum waarop het nieuwe verzekeringsjaar ingaat.

  • Benieuwd naar het effect op jouw klanten?

    Vanaf medio juli kan je een overzicht opvragen bij je accountmanager. 

  • Klanten krijgen bericht

    Eind augustus krijgen klanten die dit raakt bericht van ons per post. Een kopie daarvan vind je in Mijn Movir.  

Uitlegvideo voor klanten

Bekijk hier alvast de video waarin we de no-claimregeling uitleggen aan onze klanten. Deze video is onderdeel van onze klantcommunicatie eind augustus.

Deze video kun je alleen bekijken als je de cookies accepteert. Meer informatie over cookies

De no-claimregeling

  • Wat verstaat Movir onder no-claimjaren?

    Daaronder verstaan we achtereenvolgende jaren dat je klant geen arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft ontvangen van de Beroeps-AOV, Huisartsen-AOV of Momentum-AOV. Ieder volledig jaar dat je klant geen arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft gekregen, telt als een no-claimjaar. Krijgt een klant wel een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan raakt hij de no-claimjaren kwijt en begint weer op 0 no-claimjaren. Movir stelt per hoofdpremievervaldatum het aantal no-claimjaren vast en vermeldt deze op de polis.  

  • Wanneer begint de opbouw van no-claimjaren?

    We kijken naar het aantal no-claimjaren vanaf de ingangsdatum dat de verzekerde een Beroeps-AOV, Huisartsen-AOV of Momentum-AOV heeft gesloten. Mogelijk komt een klant daardoor direct in aanmerking voor de no-claimkorting. 

  • Kunnen klanten zien hoeveel no-claimjaren jaren zij hebben opgebouwd?

    Het aantal no-claimjaren stellen we vast in november en vermelden we op de polis die klanten in december krijgen. Ook als dit minder dan 10 jaren zijn. Je kunt de no-claimjaren dus tot december 2024 niet bij ons opvragen.

  • Moet de klant zich aanmelden voor de no-claimkorting?

    Nee, de regeling gaat automatisch in per 1 januari 2025. Op de polis voor het nieuwe verzekeringsjaar staat het aantal opgebouwde no-claimjaren. We kijken daarbij naar alle jaren dat verzekerde al bij ons verzekerd is. Zijn dat er 10 of meer? Dan ontvangt de klant automatisch 10% premiekorting voor het nieuwe verzekeringsjaar. 

  • Op welke dekkingen van de Beroeps-AOV is de no-claimregeling van toepassing?

    De no-claimregeling is op de volgende dekkingen van de Movir Beroeps-AOV van toepassing:

    • Langlopende Beroeps-AOV
    • Vaste Kostenverzekering
    • Waarnemingsverzekering
    • Kortlopende verzekering
    • Eerstejaarsverzekering
    • Driejaarsverzekering
    • Vijfjaarsverzekering
    • Langlopende Loondienst-AOV
    • Vaste Lastenverzekering
    • Huisartsen-AOV
    • Huisartsen-AOV Loondienst
    • Huisartsen-AOV Vaste lasten
    • Combisafe
    • Tweede Carrière
    • oudere Loondienstverzekeringen
    • Tandartsverzekeringen
    • Buitenlandpolissen
  • Is de no-claimregeling op polisniveau of op klantniveau?

    De no-claimregeling werkt op polisniveau. Stel, een klant heeft 2 Langlopende Beroeps-AOV’s, één met 30 dagen eigenrisico en een 2e met 360 dagen eigenrisico. De verzekerde raakt een half jaar arbeidsongeschikt en ontvangt een uitkering op de 1e aov, maar niet op de 2e. De no-claimjaren op de 2e aov blijven dus onaangetast. 

  • Welke uitkeringen hebben invloed op de no-claimregeling en welke niet?

    Iedere uitkering die verband houdt met arbeidsongeschiktheid door ziekte of een ongeval, heeft invloed op de no-claimregeling. En voor (para)medici ook door een MRSA besmetting.  

    Deze volgende uitkeringen hebben géén invloed op de no-claimregeling: 

    • zwangerschapsuitkering. Let op: Is de verzekerde arbeidsongeschikt tijdens haar zwangerschap en ontvangt ze daarvoor een uitkering? Dan heeft die uitkering wel invloed op de no-claimregeling;

    • uitkering bij orgaandonatie; 

    • adoptie-uitkering;

    • Vergoeding om uitval te voorkomen (preventie);

    • arbeidsongeschiktheidsuitkering die de verzekerde in hetzelfde verzekeringsjaar aan Movir terugbetaalt.

  • Heeft een uitkering o.b.v. de Ongevallenverzekering invloed op de no-claimregeling?

    Een uitkering vanuit de Ongevallenverzekering heeft geen invloed op het aantal opgebouwde no-claimjaren. Alleen een arbeidsongeschiktheidsuitkering zet het aantal no-claimjaren weer op nul. Tenzij de klant deze uitkering binnen het verzekeringsjaar terugbetaalt aan Movir. Dan behoudt de klant zijn no-claimjaren.

  • Kan je een uitkering terugbetalen om de no-claimkorting en -jaren te behouden?

    Ja, dat is mogelijk. In dat geval vragen we je contact op te nemen met de re-integratie-adviseur. Je klant kan dan de uitkering binnen 365 dagen nadat hij de eerste uitkering heeft gekregen, terugbetalen.

    Let op!

    • Ontvangt je klant zelf de uitkering van Movir, of ontvangt zijn eenmanszaak, maatschap of de vof de uitkering? En betaalt hij in hetzelfde kalenderjaar de uitkering terug? Dan mag hij het netto terugbetalen. Maar gaat hij een jaargrens over, dan moet hij de uitkering bruto aan ons terugbetalen. Dat heeft te maken met belastingregels.
    • Gebruik het betalingskenmerk van ons betaalverzoek om de uitkering terug te betalen.
  • Waarom introduceert Movir een no-claimregeling voor de Beroeps-AOV?

    Klanten willen graag beloond worden als ze geen arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen. Dat begrijpen we. Met deze maatregel maken we de mogelijkheid van een voordeel beschikbaar voor alle klanten met een Beroeps-AOV en niet meer alleen voor specifieke beroepen; de no-claimregeling vervangt de premieteruggave-regeling voor huisartsen en medisch specialisten. 

    Daarnaast willen we verzekerden stimuleren om te voorkomen dat ze uitvallen. Dus met deze no-claimregeling verwachten we te bouwen aan een financieel gezonde toekomst voor onze klanten en onszelf. 

  • Wijzigt Movir ook de voorwaarden van de verzekering?

    Nee, de voorwaarden van de verzekering wijzigen niet. De no-claimregeling vinden klanten terug in een clausule op de polis. Op de polis staat ook het aantal no-claimjaren, die de verzekerde heeft opgebouwd. 

  • Geldt de no-claimkorting ook voor een verhoging van het verzekerd bedrag?

    Ja, de no-claimkorting geldt voor het totaal verzekerd bedrag. Ook als dit bedrag later is verhoogd. Dus je klant hoeft niet eerst no-claimjaren op te bouwen voor korting over het verhoogde bedrag.

  • Wat houdt de no-claimregeling in?

    De regeling houdt in dat de klant een no-claimkorting op de premie voor de Beroeps-AOV krijgt als die ten minste 10 jaar op rij geen arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft gekregen (no-claimjaren). Deze korting bedraagt 10% op de premie voor het nieuwe verzekeringsjaar. De Ongevallenverzekering en Vangnetverzekering zijn hiervan uitgezonderd.

  • Hoe stelt Movir het aantal no-claimjaren vast?

    Op de hoofdpremievervaldatum beoordelen we jaarlijks hoeveel no-claimjaren je klant heeft opgebouwd. Daarbij kijken we naar de hele jaren dat de verzekerde bij ons verzekerd is.

    Komt een polis tot uitkering dan worden de no-claimjaren voor die polis op 0 gesteld en begint de opbouw opnieuw zodra het recht op uitkering stopt.

Wat dit betekent voor de premieteruggave-regeling?

  • Wat zijn de voordelen van de no-claimregeling ten opzichte van premieteruggave-regeling?

    De no-claimregeling levert meer voordeel op voor klanten: 

    • De no-claimregeling geldt ook voor de andere verzekeringen van de Beroeps-AOV (zie de vraag 'Op welke dekkingen is de no-claimregeling van toepassing.'), met uitzondering van de Ongevallenverzekering en Vangnetverzekering. 

    • Klanten krijgen vooraf korting die we gelijk verwerken in de premie in plaats van een premieteruggave  achteraf. 

    • Premiekorting vooraf maakt het doen van de belastingaangifte een stuk makkelijker, dan een premieteruggave achteraf. 

    Deze verandering heeft geen invloed op de opgebouwde no-claimjaren. En de hoogte van de premiekorting is gelijk aan de huidige premieteruggave.

  • Wat betekent deze wijziging voor medisch specialisten die vallen onder een MSB-arrangement?

    Je klant krijgt een beloning voor de jaren waarover hij geen uitkering heeft gekregen. Dat verandert niet. Voortaan krijgen deze klanten een no-claimkorting op de premie als ze ten minste 10 jaar op rij geen arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben gekregen (no-claimjaren), in plaats van een premieteruggave. Hoe langer ze geen arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen, hoe hoger de no-claimkorting op de Beroeps-AOV of Movir Momentum AOV. Deze no-claimregeling is niet van toepassing op de Ongevallenverzekering, WIA-Excedent en de Vangnetverzekering.

    Deze verandering heeft geen invloed op de opgebouwde no-claimjaren. En de hoogte van de premiekorting is gelijk aan de hoogte van de huidige premieteruggave.

    No-claimjaren No-claimkorting
    Tot 10 jaar  0,0%
    10 - 15 jaar 12,5%
    15 - 20 jaar 17,5%
    20 - 25 jaar 20,0%
    25 jaar of meer 25,0%
  • Hoe gaat de overgang van de premieteruggave- naar de no-claimregeling?
    Valt je klant onder de premieteruggave-regeling? Dan ontvangt hij in maart 2025 bericht over de premieteruggave-regeling voor het jaar 2024. Ook passen we de nieuwe no-claimregeling in 2025 toe. Heeft de verzekerde 10 of meer no-claimjaren, dan ontvangt je klant dus no-claimkorting over de premie voor 2025. Deze korting verrekenen we vooraf in de premie voor 2025.

De beroepsorganisatiekorting

  • Waarom schaft Movir deze korting af?

    We streven altijd naar een eerlijke prijs voor al onze klanten. De beroepsorganisatiekorting is een korting voor een beperkt deel van de Beroeps-AOV klanten en sterk geconcentreerd rondom 3 beroepen (medisch specialist, huisarts en tandarts). Movir wil alle klanten met een Beroeps-AOV in aanmerking laten komen voor een korting. Daarnaast zijn we de afgelopen jaren minder gaan samenwerken met de beroepsorganisaties. Uiteraard zien we ook de maatschappelijke trends bij andere financiële producten en dienstverleners. Movir vervangt de beroepsorganisatiekorting door de no-claimregeling. 

  • Wanneer vervalt de beroepsorganisatiekorting voor arbeidsongeschikten?

    We stoppen de beroepsorganisatiekorting pas als de verzekerde niet meer arbeidsongeschikt is. Dat doen we dan per eerstvolgende hoofdpremievervaldatum. Dat is de datum waarop het nieuwe verzekeringsjaar ingaat. 

  • Mag mijn klant de verzekering om deze reden tussentijds opzeggen?

    Het stoppen van de beroepsorganisatiekorting is geen geldige reden om een verzekering tussentijds op te mogen zeggen.  

    Heeft je klant een 1-jaarscontract, dan kan hij de verzekering opzeggen zonder opzegtermijn. Heeft je klant een 5-jaarscontract, dan kan hij de verzekering opzeggen per contractvervaldatum. Houd daarbij rekening met een opzegtermijn van 2 maanden. 

  • Met welke beroepsorganisaties heeft Movir een kortingsregeling?

    Hieronder zie je een overzicht van de organisaties waarvan de leden op dit moment korting ontvangen op hun Beroeps-AOV of Movir Momentum-AOV: 

    Beroepsorganisatie Korting

    Landelijke Vereniging voor artsen in dienstverband 

    5% 

    Federatie Medisch Specialisten 

    5% 

    FNV ZZP 

    5% 

    Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde 

    5% 

    Nederlandse Vereniging van Orthodontisten 

    10% 

    Landelijke Huisartsen Vereniging 

    5% 

    Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde 

    5% 

    Collectief Praktiserende Dierenartsen 

    5% 

    Samenwerkende Registeraccountants en Acc-Adm cons 

    5% 

    Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie 

    5% 

    Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie 

    5% 

    Koninklijke Nederlandse Genootschap Fysiotherapie 

    5% 

    Nederlandse Vereniging voor Osteopathie 

    5% 

    Register Belastingadviseurs 

    5% 

    Vereniging Federatie Financieel Planners 

    5% 

Klanten met een Movir Momentum AOV

  • Waarom behouden klanten wel korting op de Momentum AOV?

    De Movir Momentum AOV is in 2021 geintroduceerd en heeft een gezonde portefeuille. Daarom is er geen reden om een financiële ingreep te doen en een korting aan bestaande klanten in te trekken. We vinden het bovendien niet passend om klanten die pas zo kort verzekerd zijn al een premie-aanpassing te geven. Ze behouden dus hun korting. Deze is alleen niet meer gerelateerd aan hun lidmaatschap van een beroepsorganisatie. De korting krijgt daarom een andere vermelding op de polis. 

  • Krijgen alle klanten met een Movir Momentum AOV bericht van Movir?

    Klanten krijgen alleen bericht als er iets voor hen verandert en alleen over onderwerpen die relevant voor hen zijn. Geldt voor een medisch specialist met een Movir Momentum AOV per 1 januari 2025 de no-claimregeling? En kan hij nu of in de toekomst in aanmerking komen voor de no-claimkorting? Of ontvangt een klant met een Momentum-AOV beroepsorganisatiekorting? Dan krijgt hij eind augustus bericht van ons. Dat bericht krijgt hij per post. Als adviseur vind en een kopie daarvan in Mijn Movir.

  • Hoe gaat de overgang van de premieteruggave- naar de no-claimregeling?
    Valt je klant onder de premieteruggave-regeling? Dan ontvangt hij in maart 2025 bericht over de premieteruggave-regeling voor het jaar 2024. Ook passen we de nieuwe no-claimregeling in 2025 toe. Heeft de verzekerde 10 of meer no-claimjaren, dan ontvangt je klant dus no-claimkorting over de premie voor 2025. Deze korting verrekenen we vooraf in de premie voor 2025.

Klanten met een Ongevallenverzekering

  • Wat betekent het vervallen van de beroepsorganisatiekorting voor mijn klanten met een Ongevallenverzekering?

    De klant houdt zijn kortingspercentage maar die krijgt voortaan een andere omschrijving op zijn polis omdat Movir geen samenwerking meer heeft met de KNMT. Deze premiekorting van 10% leggen we vast in een nieuwe clausule bij de polis.

  • Wat betekent het vervallen van de premieteruggave-regeling voor mijn klanten met een Ongevallenverzekering?

    Iedereen met een premieteruggave-regeling op de Ongevallenverzekering krijgt met ingang van 2025 de maximale premiekorting van 25% per jaar. Dit betekent in de praktijk dat al deze klanten erop vooruitgaan. Deze nieuwe korting is onvoorwaardelijk; mocht de klant arbeidsongeschikt worden, dan vervalt de korting niet. Dat is een verbetering ten opzichte van de oude regeling. Deze korting legt Movir vast in een nieuwe clausule bij de polis. Vanwege het vervallen van de premieteruggave-regeling passen we ook de MSB-arrangement clausule op de polis aan.

  • Hoe weet ik welke van mijn klanten dit raakt?

    Je krijgt in oktober 2025 een kopie-brief waarin we klanten informeren over de wijzigingen op hun Ongevallenverzekering. Deze brieven vind je in Mijn Movir voor adviseurs.

  • Kan Movir deze kortingen eenzijdig intrekken?

    Ja, zowel de 10% korting als de 25% korting kan Movir op elk moment aanpassen of laten vervallen. Dat staat ook vermeld in de beide clausules. Je klant ontvangt hierover dan vooraf bericht van Movir. Je klant heeft dan het recht om je verzekering op te zeggen.

  • Van wie ontvangt de klant premie terug?

    Betaalt de klant premie aan Movir, dan ontvangt hij het kortingsbedrag van de premieteruggave-regeling over 2025 van ons retour. Betaalt de verzekerde zijn premie aan jou als adviseur, dan ontvangt hij het kortingsbedrag terug van jou. Vanaf 2026 houden we de korting van 25% direct in op de premie. 
    Ontvangt je klant 10% korting van voorheen de beroepsorganisatie? Die korting houden we vooraf al in op je premie. Hierbij is dus geen sprake van premieteruggave achteraf.

De brief is niet van toepassing op de situatie van mijn klant

Misschien ontving je klant een brief waarvan de inhoud niet op zijn of haar persoonlijke situatie van toepassing is. Dat is natuurlijk vervelend, en we doen ons best om dat te voorkomen. Bij het selecteren wie we aanschrijven werken we zo nauwkeurig mogelijk. Maar we kunnen niet 100% garanderen dat de boodschap altijd passend is. De selectie is een momentopname en we kunnen niet in de toekomst kijken. Daarnaast mogen en kunnen niet alle medewerkers in individuele (medische) dossiers kijken om de selectie te verfijnen.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

  • Online je vraag stellen over een aov

    Heb je een vraag over een aov? Stuur dan een bericht via de berichtenbox in Mijn Movir. Je ontvangt zo snel mogelijk een reactie.

  • Een andere vraag stellen

    Heb je een vraag over bijvoorbeeld de communicatie naar je klanten? Stuur dan een e-mail naar je accountmanager. Een vraag over Mijn Movir stuur je naar Team Intern Accountmanagement.