Wat verandert er?

  • In veel gevallen lagere premies

    Voor medisch en zakelijk professionals, vooral IT’ers, en enkele andere zzp’ers en zelfstandig ondernemers passen we de premie aan. Voor jongeren stijgt de premie iets, voor ouderen daalt de premie. Daardoor profiteren de meesten van een lagere premie over de gehele looptijd.

  • Nieuw: standaardtarief

    Naast het combitarief is er nu ook een standaardtarief. Met dit tarief stijgt de premie tijdens de looptijd van de verzekering niet als de verzekerde ouder wordt. Wel stijgt de premie als het verzekerd bedrag stijgt, bijvoorbeeld door indexering.

  • Aangepaste voorwaarden

    De nieuwe voorwaarden bieden meer dekking, zoals een zwangerschapsuitkering van 20 weken bij een meerling. Tegelijkertijd scherpen we de voorwaarden op een aantal punten aan. Zo is een Movir Momentum AOV met een uitkeringsduur van 3 of 4 jaar niet meer beschikbaar. De nieuwe voorwaarden herken je aan versienummer 2025/1.

    Bekijk de verschillen:

Ontdek het verbeterde aanbod

Vanaf 26 juni 2025 vind je de nieuwe premie en het standaardtarief in de offertetool in Mijn Movir voor adviseurs en in de premievergelijkers. Houd de releasenotes in de gaten.

Vindt je klant de nieuwe premie en de voorwaarden 2025/1 interessant? Aanvragen doe je eenvoudig via de online aanvraagstraat, zoals je bij ons gewend bent.

Veelgestelde vragen over de premie

  • Voor welke beroepsgroepen verandert de premie?

    Voor alle beroepsgroepen passen we de premie aan. De volgende beroepsgroepen noemen we in het bijzonder:

    • Alle zakelijk professionals, en met name IT-ers
    • Alle medisch specialisten
    • Ondernemers: groothandelaren, agrariërs en producenten
    • Fysiotherapeuten

    De premie-aanpassingen verschillen per beroepsgroep, per dekking en per leeftijd.

  • Welk moment bepaalt de premie?

    De premie voor de Movir Momentum AOV stellen we vast op het moment dat je de aov aanvraagt. Dat doen we op basis van onder andere de rentestand, inflatie en de kans op uitval en herstel binnen de beroepsgroep van de verzekerde. Die aspecten zijn veranderd sinds 2024. Daarom passen we onze premie en de voorwaarden aan voor nieuwe klanten, die de verzekering op of na 26 juni 2025 afsluiten.

  • Welke premie geldt als de aanvraag na 26 juni 2025 is ingediend en het acceptatieproces nog niet is afgerond?

    Het moment van afsluiten bepaalt welke premie en voorwaarden gelden.

    • Is de premie van ons nieuwe aanbod voor je klant op alle leeftijden lager dan de premie die gold op het moment dat je de aanvraag indiende? Dan geldt de nieuwe, lagere premie. Ook de nieuwe voorwaarden met versienummer 2025/1 zijn dan van toepassing.
    • Is de premie van ons nieuwe aanbod voor je klant hoger dan de premie die gold op het moment dat je de aanvraag indiende? Dan geldt de oude, lagere premie, zoals in de offerte. Ook de voorwaarden met versienummer 2022/1 zijn dan van toepassing.
    • Passen we de premiecurve aan? En is daardoor de premie van ons nieuwe aanbod op bepaalde leeftijden lager en op andere leeftijden hoger dan de premie van de lopende aanvraag? Je klant mag kiezen: of de nieuwe premie en de voorwaarden versie 2025/1, of de oude premie en voorwaarden versie 2022/1.

    Hierover krijgen jij en je klant bericht.

  • Waar kan ik de premie-aanpassingen zien?

    Vanaf 26 juni 2025 vind je de nieuwe premie en het standaardtarief in Mijn Movir voor adviseurs en in de premievergelijkers. Houd de releasenotes in de gaten. 

  • Waarom wijzigt de premie voor nieuwe klanten?

    We vinden het belangrijk dat onze klanten de juiste premie betalen voor hun verzekering. Daarom stellen we de premie voor de Movir Momentum AOV vast op het moment dat je de aov aanvraagt. Dat doen we op basis van onder andere de rentestand, inflatie en de kans op uitval en herstel binnen de beroepsgroep van de verzekerde. Voor een aantal beroepsgroepen en oudere leeftijdsgroepen zijn de ontwikkelingen gunstig en kunnen we de premie verlagen. Helaas zien we dat op jonge leeftijd de kans op uitval groot is. Daarom verhogen we de premies voor jongere leeftijdsgroepen.

  • Waarom wijzigt de premie voor bestaande klanten niet?

    Bij het afsluiten van de verzekering hebben we een premie met de klant afgesproken tot de overeengekomen eindleeftijd op basis van onder andere de toen geldende rentestand. Op dit moment zien we geen aanleiding om die premie te wijzigen. Een aanleiding kan bijvoorbeeld een verandering van de wet- en regelgeving zijn, maatschappelijke trends en economische ontwikkelingen. Of in het geval van bijzondere omstandigheden. In artikel 8 van de voorwaarden van verzekering lees je meer over wanneer we de premie voor bestaande klanten kunnen aanpassen.

  • Geldt de nieuwe premie als ik een aov oversluit naar de Movir Momentum AOV?

    Sluit je een Movir-aov over naar de Movir Momentum AOV? Dan geldt ook voor die aanvraag de actuele Momentum-premie.

Veelgestelde vragen over het standaardtarief

  • Wat zijn de verschillen tussen het standaardtarief en het combitarief?
    • Bij het standaardtarief stellen we de premie vast op het moment van het afsluiten van de verzekering. De premie op basis van het standaardtarief stijgt tijdens de looptijd van de verzekering niet meer vanwege de leeftijd van de verzekerde. Wel stijgt deze premie als het verzekerd bedrag stijgt, bijvoorbeeld door indexering.
    • Bij het combitarief passen we de premie elk jaar aan op basis van de leeftijd van de verzekerde. Daarom stijgt de premie ieder jaar tot een bepaalde leeftijd. Dit betekent dat je in de beginjaren een lagere premie betaalt, maar dat deze premie na verloop van tijd hoger wordt.

    Bekijk de grafische weergave van het verschil tussen deze tariefsoorten. Hierin is geen rekening gehouden met eventuele indexatie van het verzekerd bedrag.

  • Voor welke klanten kan het standaardtarief interessant zijn?

    Het standaardtarief kan voor verschillende klanten interessant zijn, bijvoorbeeld voor:

    • Klanten die houden van een meer gelijkblijvende premie
      Voor klanten die hun maandelijkse uitgaven nauwkeurig willen plannen. De premie blijft meer gelijk zolang je de dekking niet verandert.
    • Klanten die doen aan langetermijnplanning
      Voor klanten die hun financiële toekomst willen plannen. De premie verandert niet door leeftijd, wat helpt bij budgetbeheer.
  • Kan ik bij iedere verzekering kiezen uit het combitarief en het standaardtarief?

    Je kan het standaardtarief kiezen bij een verzekering met een uitkeringsduur tot maximaal de eindleeftijd. Zowel voor zelfstandigen als voor werknemers. Het standaardtarief is er niet voor verzekeringen met een uitkeringsduur van maximaal 1, 2 of 5 jaar en de Extra Kostenverzekering.

  • Zijn er verschillen in de dekking tussen het standaardtarief en het combitarief?

    Nee, de dekking van de verzekering is hetzelfde voor beide tarieven.

Veelgestelde vragen over de voorwaarden

  • Wat zijn de verschillen tussen de nieuwe voorwaarden en de huidige versie?

    De verschillen hebben we overzichtelijk voor je op een rij gezet:

  • Gelden de nieuwe voorwaarden ook voor bestaande klanten?

    Nog niet. Dat gaat wel gebeuren. Bestaande klanten en hun adviseurs ontvangen later dit jaar hierover bericht.